.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آنچه درباره انتخابات مجلس مازندران که احتمالا نمی‌دانید
آیا می‌دانید مازندرانی‌ها ۵ دوره از ۱۰ دوره مجلس ریاست این نهاد قانونگذاری را به عهده داشتند و چهار نماینده مردم مازندران در مجلس شهید شدند.

شمال نیوز: از دوره اول مجلس شورای اسلامی تا دوره دهم ۱۴۹ نماینده از استان مازندران، نشستن بر صندلی پارلمان را تجربه کردند در این میان نکات جالبی درباره انتخابات در این استان سرسبز و نمایندگان آن وجود دارد که احتمالا از آن بی خبر بودید

آیا می‌دانید مازندران تاکنون نماینده‌ای از بانوان به مجلس نفرستاد؟

هیچ نماینده از جامعه بانوان استان  تا کنون نتوانسته از استان مازندران، وارد مجلس شورای اسلامی شود.

در طول ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، از ۱۴۹ نماینده‌ای که از استان مازندران به مجلس راه یافتند ۴۶ نفر روحانی بودند.

یشترین تعداد نماینده‌های روحانی که از مازندران به مجلس رفتند مربوط به دوره دوم بود که ۱۳ نفر بودند و کمترین تعداد هم مربوط به دوره‌های هشتم و دهم مجلس بود که هیچکدام از نماینده‌های مازندران، روحانی نبودند.
 
آیا می‌دانید چهار نفر از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند؟


حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی نماینده مردم ساری، عباسعلی ناطق نوری نماینده مردم نور و حجت الاسلام عمادالدین کریمی‌بیژنی‌نژاد نماینده نوشهر و چالوس در دوره اول مجلس در حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام ابوالقاسم رزاقی نماینده تنکابن و رامسر در دوره دوم مجلس در سال ۱۳۶۴ در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به شهادت رسید.

آیا می‌دانید از ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، مازندرانی‌ها در پنج دوره ریاست مجلس را بر عهده داشتند؟

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، رییس دوره‌های چهارم و پنجم مجلس (۱۳۷۹- ۱۳۷۱ به مدت ۸ سال)

علی لاریجانی، رییس دوره‌های هشتم، نهم و دهم (۱۳۹۹- ۱۳۸۷ به مدت ۱۲ سال)

آیا می‌دانید یک مازندرانی بیشترین طول دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را داشت؟

احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد با ۷ دوره نمایندگی بیشترین طول دوره نمایندگی در استان مازندران را دارد. (جمع دوره نمایندگی ۲۶ سال)

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن شجاعی کیاسری از حوزه انتخابیه ساری و عزت اله یوسفیان ملا از حوزه آمل با ۴ دوره در رده‌های بعدی بیشترین طول دوره نمایندگی در مازندران هستند. (۱۶ سال)

مقداد نجف نژاد از حوزه بابلسر و فریدونکنار با ۴ دوره (سه دوره کامل و یک میاندوره) در رده بعدی قرار دارد. (۱۴ سال)

آیا می‌دانید سوادکوه شمالی رکورد دار میزان مشارکت در انتخابات کشور است؟

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۴همزمان با سراسر کشور، در نه حوزه انتخابیه استان مازندران برگزار شد مازندرانی‌ها که معمولاً سطح مشارکت سیاسی بالایی را در این عرصه‌ها از خود نشان می‌دهند در انتخابات مجلس دهم مشارکت ۷۲.۳ درصدی را ثبت کردند.

در دوره گذشته از ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۸ واجد شرایط برای حضور در انتخابات در مازندران، یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۰۱ تن پای صندوق‌های رای حضور یافتند.

سطح مشارکت مردم استان در چهار شهرستان سوادکوه شمالی، نور، سیمرغ و محمودآباد بالای ۹۰ درصد بود که سوادکوه شمالی با ۹۸.۳ درصد مشارکت، بیشترین میزان مشارکت را در کشور به نام خود ثبت کرد.

آیا می‌دانید مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان مازندران در مجلس چه کسانی بودند؟

مسن‌ترین نماینده‌ای که از مازندران وارد مجلس شد حجت الاسلام سید حسین حسینی واعظ متولد سال ۱۳۰۰ شمسی بود که در دوره اول، از حوزه رامیان وارد مجلس شد. (آن زمان رامیان جزو استان مازندران بود.)

جوانترین نماینده استان مازندران محمد دامادی متولد ۱۳۵۸ شمسی است. وی در دوره‌های نهم و دهم به عنوان نماینده ساری و میاندورود وارد مجلس شد.

آیا می‌دانید تعداد واجدان شرایط رای در انتخابات مجلس یازدهم در مازندران چند نفراست؟

بر اساس اعلام دبیر ستاد انتخابات مازندران، از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت استان مازندران؛ دو میلیون و ۴۳۴ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند هستند که از این تعداد یک میلیون و ۲۱۶ هزار نفر مرد و یک میلیون و ۲۱۸ هزار نفر زن هستند.

به گفته محمدی حدود پنج درصد از مجموع واجدین شرایط رای دادن در انتخابات مجلس یازدهم در استان، معادل ۱۱۴ هزار نفر را رای اولی‌ها تشکیل می‌دهند.

مازندران ۱۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد./ باشگاه خبرنگاران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.